Idén márciusban végre újra elkezdtem merni biciklizni. Azért mondom, hogy végre, és hogy merni, mert Amszterdam után kicsit sokkoló a budapesti biciklizés - 100%-os bicikliutas lefedettség után iszonyú ijesztő volt újra autók közvetlen közelében avagy között menni, és igencsak nehezemre esik felidézni és elhinni, hogy kb 8 éve simán mindennap legurultam a Hegyalja úton és át az Erzsébet hídon, buszok és autók mellett/mögött/előtt/között suhanva. El lettem kényeztetve a biciklik országában, na. Ahogy ezt meg is jósoltam magamnak annó a kiköltözés előtt.
Na de a lényeg, hogy ezt most végre legyűrtem, és újra merek bringázni, és ehhez kapcsolódik egy nagyon érdekes kizökkentő élményem. Hollandiában a bringákon a nagy kikötős lakatokon kívül mindegyiken kivétel nélkül van egy ilyen kis kerékzár, ami az ülésed alatt van rögzítve a hátsó kerékre. Ebben lóg a kulcscsomód, mert akkor van nyitva mikor benne van a kulcs, és amikor leparkolsz és bemész a boltba, lezárod és kiveszed a kulcsot. És konkrétan csak ennyivel zárod le a biciklit, ha csak beugrasz a boltba - nem kötöd ki semmihez. Semmihez. Nem. Lakatolod. Oda. Csak a kereket, a biciklihez, a kerékzárral.
No most ezt az 'ülés-alá-nyúlok-lakatot-lezárom-kiveszem-a-kulcsom' mozdulatot olyan sokezerszer hajtottam végre, hogy teljesen reflexszerűvé vált - így az első pár hétben az itthoni biciklimnél is (amin nyilván nincs ilyen zár), folyton az ülés alatt hadonásztam mindig mikor megálltam, amit aztán ügyesen álcázni próbáltam, mintha csak csekkolnám a csomagtartóm és pontosan tudnám micsinálnék és egyáltalán nem egy nemlétező tárgyat keresnék bolond módjára.
Aztán ezután a műsor után viszont mindig jött az a probléma, hogy akkor viszont mit is kell ilyenkor csinálni, kerékzár helyett? Ki kéne kötni a bringát valahova, ugye? Itthon ez a módi. (Félreértés ne essék, Hollandiában is kikötik a bringákat, de csak hosszabb időre, vagy éjszakára, ha valahol csak futólag állsz meg, nem szokás.) Jobb esetben ilyenkor találok egy erre a célra kialakított valamit, amihez adekvát módon kiköthetem a biciklit, rosszabb esetben pedig kreatívnak kell lennem, és a legabszurdabb tárgyakhoz fogom hozzáláncolni a biciklim annak vélt biztonsága érdekében. Ezt mondjuk pont nem én követtem el, de elkeseredett sietségemben már majdnem előfordult velem is:
Meg kell hogy mondjam, nagyon nehezen szokom vissza arra, hogy mindig mindenhol, bármilyen rövid ideig is állok meg, valamiHEZ kössem ki a bringámat. És az az igazság, hogy ilyenkor mindig viaskodik bennem valami, mert én valójában nem is akarom valamihez kikötni a bringámat. Két okból: egyrészt iszonyú macerás, másrészt pedig a pár perc alatt amíg a boltban vagyok kétlem, hogy bárki keréklakatostul a hóna alá csapja a bringámat és elsétál vele (mondjuk ez azért is abszurd mert az én kerékpárom rémesen nehéz egy darab). Szóval egyrészt idegesítő procedúra, másrészt meg szeretnék hinni abban, hogy igenis kinthagyhatom 5 percre a biciklimet a bolt előtt kerékzárral, és nem fogja senki elvinni. De körbenézek, és látom, hogy bizony mindenkié hozzá van láncolva valamihez, és emiatt a furcsa peer pressure miatt végül csak kikötöm az enyémet én is, de közben baromira szitkozódom, mert annyira kényelmetlen és felesleges hercehurca naponta ötször azt a marha nagy láncot átvetni a küllőkön meg vissza.
Miért is mesélem el mindezt, ilyen részletesen. Azért, mert ez a kis különbség, a bicikli ki- illetve ki nem kötés kapcsán, jó mutatója annak a témának, amit most már másfél év után meg tudok fogalmazni, hogy a legnehezebbnek és legfájdalmasabbnak élek meg a budapesti életbe való visszailleszkedésem során: és ez nem más, mint az emberek iránti bizalom, illetve a bizalmatlanság. Ez utóbbi az, amitől teljesen elszoktam. Megint csak ne essék félreértés, Hollandiában is lopnak biciklit, SŐT. De valahogy az alapélményem ott élve egy magasabb fokú bizalom az emberek felé. Vagy legalábbis kevesebb aggódás azon, hogy kiben is lehet megbízni, így a hétköznapok során. Mert hogy Hollandiában nemigen jut eszedbe, hogy mi lesz a bicikliddel a bolt előtt. De ezer más kis apróságban is megnyilvánul ez, például amikor már ott voltam egy ideje, gázszerelőt is úgy hívtam, hogy az elsőt akit találtam a neten, és háziorvoshoz pedig gondolkodás nélkül a címemhez tartozóhoz jelentkeztem be, míg itthon ennek jó eséllyel elsőkörben a körbekérdezés lenne a bevett módja, hogy valaki ajánljon jó és megbízható gázszerelőt vagy háziorvost. Persze, Amszterdamban is jól jön az ajánlás bármiféle szolgáltatás igénybevétele előtt, de az inkább csak egy plusz, hab a tortán, nem alapkövetelmény semmihez. Itthon meg fordítva, mintha a bizalmatlanság lenne az alap, ami csak ismerős vagy ajánlás révén vált át bizalomba.
És értem én, hogy ez egy komplexebb társadalmi jelenség illetve probléma része, aminek az okozati kivizsgálásába nem kívánok belemászni ebben a blogposztban. Én itt most csak megfigyeltem mindennapos cselekvéseket illetve cselekvésbeli különbségeket, magamon, és másokon, és ezek alapján az fogalmazódott meg bennem, hogy olyan mintha itthon még egy ilyen törzsi-véri szisztémában gondolkodnánk. Mintha nem ugrottuk volna még meg azt a fejlettségi szintet társadalmilag, ahol kölcsönösen megelőlegezett bizalommal fordulnánk olyanokhoz, akiket nem ismerünk, ami jóval hatékonyabbá tenné a mindennapjainkat. Ugyanis ezt most látom, érzem, ebből a perspektívából, hogy egészen meglepő, hogy ez a bizalmatlanság napi szinten mennyi energiába és időbe kerül, mindenkinek, egyesével.
Hogy mennyire sok energiába és időbe is kerül, ennek remek jó példája még az a nagyon látványos és szimbolikus városképi különbség is, hogy az amszterdami lakásokon nincsen rács, még azokon az ajtókon sem, amik közvetlenul az utcára nyílnak. A lakótársaim se zárták a bejárati ajtót kulccsal, csak bevágtunk magunk mögött munkába menet, és csak akkor fordítottuk rá a kulcsot külön, ha elutaztunk. Ehhez képest Budapesten még a bérházak körfolyosóin is minden ajtón rács van. Amit minden alkalommal zársz, nyitsz, istentudja hány másodpercig. Remek feladvány adatbányász barátaimnak, kiszámítani éves szinten a két nép mennyi időt tölt rácszárogatással és biciklilakatolással, kíváncsi lennék!
Amszterdami rácstalanság
Budapesti rácsosság
Persze mindeközben nem akarok úgy tenni, mintha ne emlékeznék arra, hogy milyen is Budapesten élni, mert mégiscsak itt nőttem fel. De őszintén szólva borzasztóan jó érzés volt, amikor ezek a dolgok átprogramozódtak a fejemben, a kiköltözés utáni időszakban. A bicikli-lekötés kapcsán emlékszem a pillanatra, amikoris magyarból konvertálódtam hollandba - ugyanis eleinte nyilván azt is nagyon nehezen szoktam meg, hogy igenis otthagyhatom a biciklit a bolt előtt csak a keréklakattal. Nem akartam elhinni, páni félelem fogott el az első bár bevásárlókörutam alkalmával, és végig az ablakon át lestem ki, csekkolni, hogy tényleg igaz-e, ezt tényleg el lehet itt játszani, hogy így otthagyom a biciklit?
És igen, ott lehet. Sőt, ami ennél még durvább, a biciklitáskámban is bennehagyhatom a hazaúton már elintézett bevásárlásaimat, amíg még más boltokba bemegyek.
Erről egy holland kollegám világosított fel, ami meghatározó mérföldkő volt a holland létemben. Álljon is itt zárásul a vele való párbeszédem:
- Szóval tényleg csak így itthagyod az összes cuccot a biciklitáskában amíg bemész a másik boltba?
- Persze, miért ne?
- És mi van, ha valaki elviszi?
- Mit, a kaját amit vettem?
- Igen.
- Hát, ha valaki kilopja a kenyeret a biciklitáskámból amíg vásárolok, akkor valószínűleg úgyis nagyobb szüksége van rá, mint nekem.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
sírjatok 2018.08.06. 15:22:14
Én mindig így hívok (MO), az "ismerősök ajánlották" típusúakkal a baj van általában. A társadalmi bizalom kérdésében igaza van a posztolónak, csak sajnos ha egy társadalomban csak nagyon picit is magasabb a bűnözők/szegények/antiszocok aránya, akkor már jóval, aránytalanul kisebb lesz a társadalmi bizalom. Ennek a megváltozása sztem több száz év.
GöTi 2018.08.06. 16:05:14
ahhoz, hogy így igaz legyen"
Hollandiában 3 hetet töltöttem, és elég sok lelakatolt bicikli csonkot láttam. Amit közvetlenül lakatoltak, az ottmaradt (váz, vagy kerék) a többit elvitték.
A közbiztonság tekintetében pedig nem csupán a bűnözők/szegények/antiszocok aránya számít, hanem a retorzió keménysége és következetessége is.
Láttam elvezetett zsebtolvajt - kapásból elmagyarázták neki, hogy nem volt helyes amit tett...
A holland rendőrségi épületekben mindenütt van szemmosó csap. Ott nem ilyen semmire se jó, illatosított szirszar sprét használnak, mint nálunk.
Alick 2018.08.06. 19:59:48
pali923 2018.08.06. 20:53:16
Jakab.gipsz 2018.08.06. 21:54:02
És még valami, nyugaton kolbászból van a kerítés.
Nem unjátok még?
rigolya2 2018.08.06. 22:13:18
A magyar és a holland átlagbér és munkahelyi biztonság közötti különbség zongorázható...
Így ne csodálkozzunk, hogy Hollandiában kicsit több embert nem zavar, ha a mindennapi bevásárlását ellopják,
mint kis hazánkban, ahol sokaknak nagy érvágás egy ilyen tett elszenvedése!!!
kewcheg 2018.08.06. 23:46:01
ARABOKAT KIZÁRNI CEU t BEZÁRNI 2018.08.07. 01:30:36
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.07. 07:41:13
whale 2018.08.07. 08:10:31
Jól fizetnek, fideszgeci?
whale 2018.08.07. 08:11:42
dekás dezső 2018.08.07. 08:12:28
Kisváros.
kommentes nikk 2018.08.07. 08:42:58
_B_ 2018.08.07. 08:50:41
Amsterdamban kezd romlani a helyzet.
Nézd meg a többi "fejlett" olvasztóvárost, ahol sokan bicikliznek, pl. London, San Francisco. Mindenki olyan, vagy durvább zárakkal jár, mint Pesten.
Valahogy ezek a dolgok mindig összefüggésben vannak egy vagy több beilleszkedni képtelen "kisebbséggel".
Powered by Multikulti.
Kicknick 2018.08.07. 10:44:02
Na, elköltözöl mondjuk egy 2000 fős faluba, oszt lakat se kell, nézd meg mennyien kötik ki a nagyfater bringáját a kocsma előtt. Problem solved. Naugye.
Csokáv 2018.08.07. 10:53:46
Mo-n sokszor találkoztam azzal, hogy csak azért lopják el, mert meg van a lehetőség. Nem azért mert kell. Vagy csak simán tönkretesznek dolgokat, mert van rá lehetősége. Balkán.
sztrelnyikov 2018.08.07. 11:01:33
A hollandok szerint a bicikli KÖZTULAJDON. Ami nincs kurva nagy lánccal lekötve azt úgy el viszik mint a pinty!
A cuccod az szent és sérthetetlen, leteszik a bringa mellé a lámpát, még az ipadet is, sőt ha lenne nálad egy milla azt is ott hagynák, de a bringát viszik, mert szerintük nem a tiéd, hanem mindenkié.
Hollandiában mindenkinek két bringája van: egy amit vett és egy bazi nagy lakattal védi és egy másik, amivel közlekedik és soha nem volt az övé és egy napon belül többször gazdát cserél.
VilMarci 2018.08.07. 12:26:36
- Mi baj?
- Ellopták a biciklimet...
- És?
- Mi az, hogy és?
- Lopjál te is magadnak egyet.
Továbbá azok a biciklik, amikkel napi szinten a hollandok közlekednek pl a vonat és a munkahely/bolt között, Magyarországon pl nem is közlekedhetnének. A lámpa, rendes fék ritkaság. Sőt, gyakran a felfújt kerék is.
Az ellopástól nem a nyereg alatt lévő díszlakat véd meg valamennyire, hanem a nagy számok törvénye: az utcán lévő millió szakadt bicikliből kisebb eséllyel lopják el pont a tiédet, mint pl Pesten.
blöff 2018.08.07. 12:35:43
Krva idegesítő és ne toljuk már ezt a bezzeg Hollandiában a biciklisek témát, mert az az, ami rohadt szar ott. Mást, ami jó, praktikus persze ne szeretnénk elővenni.
(Másik ilyen téma a coffee shop, ami szintén nem annyira fényes dolog, mint amennyire az hipszterként innen tűnik...)
l_andras 2018.08.07. 13:31:15
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.07. 13:33:06
...in the world 2018.08.07. 13:35:49
Több, mint 3 évig éltem egy hollandiai nagyvárosban, és a biciklilopás kb annyira hétköznapi volt, hogy már-már nem is foglalkozott vele az ember. Egyetemista voltam, és rendszeresen megkörnyékeztek rosszarcú arabok, hogy "you wanna bike" (sic). Más országokban a drogdílerek pisszegnek oda, hogy "kokó, mdma, fű, kell?", Hollandiában meg ugyanez, csak biciklit kérdez a drog helyett.
Egy másik kommentelő meg felhozta, hogy lakatolatlan biciklit még tisztességes emberek is elvisznek. Én is elvittem egy öreg rothadó cangát az utcasarokról, mert lusta voltam elsétálni a közértbe, majd visszaraktam ugyanoda. Néha eltűnt pár napra, akár hétekre, aztán visszakerült az eredeti helyére.
Hollandiában kb csak azt a biciklit nem lopják el, amelyiket beviszed a házba.
...in the world 2018.08.07. 13:41:48
blöff 2018.08.07. 14:10:45
2018.08.07. 14:18:12
Persze lehetett ilyen vagy volt ilyen a 70-es, 80-as talán még a 90-es évek közepéig Nyugat-Európában.
Ami nem érték azt persze nem kötik karóhoz.
Tudomásul kell venni, hogy már ilyen téren nincs külöbség Kelet-Közép Európa és Nyugat-Európa között.
Egyébként azért nincsen, mert pont mi Kelet-Közép európaiak, Balkániak, dél-szlávok, albánok, románok, magyarok, moldávok, ukránok járjuk be Európa nyugati azaz szerencsésebb felét. Ezeknek a népeknek minden szintje képviselteti magát.
Igen azok is, akik tolvajlással, lopással, rablással próbálnak meg hasznot húzni.
Amikor Magyarország ukrán, román és szerb határán lopott nyugati autókat foglalnak le a SIS (schengeni információs rendszer)alapján, na azokat sem Magyarország területéről lopták el, hanem Nyugat-Európából. Volt már ilyen munkagépekkel is.
2018.08.07. 14:36:11
index.hu/video/2015/06/20/lomi_piac_devecser/
Lehet találgatni mennyi volt a piacosoknak a beszerzési ár?
Meg azt is honnan vannak a biciklik?
szepipiktor 2018.08.07. 14:46:33
Ez nem kerékpárkérdés, viszont láthatod, a troll-sereg már bele is kezdett a köpködésedbe.
Ugyanis alapból is leírható, mi ilyenek vagyunk, ezért alap a rács is, de ha ezt holland példáddal igazolod, máris jön a sok agyhalott.
Nézd meg, a sejet mivel érvel?
Hogy mennyi ott a fizetés, azaz szerinte ott azért nem lopnak, mert többet keresnek...
.
Nagyon jókat írtál, egyetértek veled, de itt csak beledobtad a petárdát a pöcegödörbe és most fröcsög a szar szanaszét.
...in the world 2018.08.07. 14:55:18
Amit írsz, hogy Magyarországon nem azért lopnak, mert "mi ilyenek vagyunk", meg egy külön röhej, bár elismerem, bizonyos körökben ez menő vélemény. Tudod, nyugaton is lopnak. Még Belgiumban, Hollandiában és Svájcban is.
...in the world 2018.08.07. 14:56:42
eßemfaßom meg áll 2018.08.07. 18:49:55
www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/how-not-get-your-bike-stolen-netherlands
"If bikes had a consciousness we would likely face a mass emigration of Dutch bikes. On average, 311 bicycles are stolen here each day according to the ANWB."
Preventing bicycle theft in the Netherlands
As a general rule of thumb, always, ALWAYS lock your bike. Even if you’re "just" going inside somewhere for a couple minutes to buy a pack of gum.
There are many things you can do to protect your property and to discourage theft:
› Don’t buy a stolen bike. If you buy a used bike and the owner can’t show you an original proof of purchase, you can check the stolen bicycle registry that’s maintained by the Dutch police.
Even unwittingly buying a stolen bicycle can lead to legal problems, and the police can take your bike. Prior to buying a used bicycle, verify whether the serial number has been scratched through and whether the original lock is undamaged.
› Register your bike. You can register your bike at the place of purchase or online, free-of-charge.
› For your own information, write down the manufacturer, model number, colour and any other unique identifying characteristics of your bike.
The Dutch police has a bicycle registration card for this information. If your bike gets stolen, you can submit this card with your police report.
› Let someone engrave your bike, even if it has a serial number. Amsterdam and other Dutch cities provide this service free-of-charge.
Engraving your bike makes it easier to check whether a second-hand bike has been stolen, and it’s a visible deterrent against theft. On this page you can check when and where you can get your bike engraved in Amsterdam, with a so-called bicycle tattoo.
› Install a theft prevention chip. This enables police to trace your bike if stolen.
› Buy a small GPS tracker to hide on your bike. It will tell you where your bicycle is at all times, which makes it easier for police to get it back for you.
› Invest in a good lock, don’t just buy the cheapest one. Spend at least 30-40 euros on a hardened steel lock or a U-lock.
It's recommended to use two locks, of different types, as thieves are often specialised in a single kind of lock. This organisation tests bike locks and awards a seal of approval to the best ones.